Guest post: Bulgur by Miss Zebra

Lady Io nu s-a nascut invatata. A invatat de la mama ei sa fie deschisa la orice fel de mancare, sa incerce lucruri noi si sa fie creativa.

Asa ca astazi a invitat-o pe mama ei, Mizz Zebra, sa povesteasca putin despre cum se face bulgurul (grau zdrobit, se gaseste in magazinele turcesti/ arabesti). Iata ce a iesit:

Totul a inceput de la Pinar, restaurantul turcesc din Ghencea. Cand avem chef sa ne rasfatam cu mancare turceasca adevarata, acest restaurant este una dintre cele mai bune alegeri.
Intr-o zi, am dus-o acolo pe mama, care peste cateva luni va numara 92 de ani), gandindu-ne ca numai gustand mancarea turceasca, va intelege nostalgia care ne apuca din cand in cand pe Lady Io si pe mine si visam sa plecam din nou la Istanbul.
Mancarea invaluita de o adevarata simfonie de arome piparate si condimentate, arata tare apetisant in farfuriile uriase: frigarui de oaie, frigarui de pui, köfte, kebap, frumos rumenite, etalate pe mormane de bulgur rosiatic, rosii coapte, salata de ceapa, salata de rosii, ardei si ceapa, ardei iuti copti si mult, mult patrunjel.
Mama a fost incantata, dar ne-a declarat ca bulgur-ul a fost cel mai bun lucru pe care l-a mancat … si atunci, ne-am gandit ca am putea sa facem si noi sa ceva asemanator, asa ca am intrat la magazinul de  produse turcesti de langa restaurant si am cumparat, conform indicatiilor vanzatorului, materia prima speciala, adica pilavlik bulgur.

Si iata etapele marelui experiment:
Am adunat ingredientele: o cana de bulgur (pilavlic bulgur: un fel de grau dur, decorticat), o ceapa mare, trei ardei kapia rosii mari, o vanata mica, 5 rosii oparite si dezbracate de coaja(sau o cutie de rosii decojite) , doi catei de usturoi(optional), doua legaturi de patrunjel, ulei de masline, sare, piper, pasta de ardei iute si dulce (optional), pul biber (ardei iute rosu uscat turcesc).

Am pus o cana de bulgur intr-o cratita, cu apa calduta, ca sa se inmoaie.
Am tocat ceapa, am pus-o intr-o sita si am turnat peste ea un ibric mare de apa clocotita.
Am pus din nou la fiert apa in ibric, pentru ca sa o avem la indemana, in cazul in care vom avea nevoie la prepararea pilafului.
Ceapa oparita a fost pusa, impreuna cu 2-3 linguri de ulei de masline si un pic de sare, piper si un fir de bul biber intr-o tigaie, acoperita, pe foc mic, ca sa se caleasca, adica sa se inmoaie si sa devina translucida, fara a se inchide la culoare.
Precizez ca eu folosesc o tigaie de inox, cu diametrul de 24 cm si inaltimea de circa 7 cm, dotata cu un capac de sticla care o inchide aproape etans.
Cand ceapa s-a inmuiat, am adaugat ardeii capia tocati marunt , apoi vanata taiata si ea in cubulete mici. Cand toate aceastea s-au calit suficient, am adaugat rosiile si am lasat amestecul pe foc mic, ca se transforme in sos. Se poate adauga o lingurita de pasta de ardei (amestecat dulce si iute, dupa cat de condimentat vrem sa fie).
Am verificat daca amestecul este suficient de sarat si condimentat.
Intre timp, bulgurul a stat in apa calduta si s-a umflat (Atentie, creste destul de mult, la fel ca orezul la fiert). Am strecurat bulgurul si l-am pus in tigaie, pe foc si am inceput sa amestec cu grija pentru a nu zdrobi boabele, dar nici nu a permite amestecului sa se lipeasca de tigaie. Daca este necesar, se mai poate adauga ulei de masline si apa clocotita, dar fara a exagera, pentru ca bulgurul, stand in apa, a luat cam toata cantitatea de lichid de care are nevoie, la care se adauga sosul, iar amestecul nostru nu trebuie sa fie zemos.
Cand amestecul este fiert suficient (bobul de bulgur trebuie sa fie fiert, dar nu sa se zdrobeasca cu usurinta si amestecul trebuie sa fie aproape fara lichid), am amestecat in pilaful rezultat usturoiul zdrobit si patrunjelul taiat marunt (inclusiv cozile), si un praf de 7 piperuri, pentru o aroma orientala, am stins focul si am lasat bulgurul, fara capac, pentru ca sa se odihneasca nitel inainte de a-l manca.
Va asigur ca rezultatul a fost pe masura asteptarilor noastre, adica extrem de gustos.


Pofta buna!

12 responses to “Guest post: Bulgur by Miss Zebra

  1. Dear Lady, mi-a plouat în gură. 🙂 De ce nu vă apucaţi voi de afaceri? Un restaurant cu specific internaţional… , dar cu preţuri mici. 😛

  2. mai fata da’ tu vrei sa innebunesti lumea?vaileu,oare cine m-o fi pus sa intru aici?ce bunatateee…vai,si te rog sa ii zici mamicii tale la foarte multi ani inainte si multa,multa sanatate.si sa ne mai scrie cand poate.e incredibila mama ta:))si felicitari pentru reteta,fara cuvinte…(as adauga o inimioara da’ wordpressul nu e dragastos deloc).

    • Aoleu, da’ de unde stii ca a fost ziua ei?

      • pai ce,trebuie sa zicem ”la multi ani” musai numai de ziua omului?odata,oameniii nu se salutau asa cum se saluta acum,ci cu”hai multi ani”. 🙂 🙂 p.s.maine ma duc in oras sa caut grau din asta sau ceva asemanator.

      • A fost o concidenta haioasa, tocmai a fost ziua ei in urma cu cateva zile 😀 Sunt curioasa daca gasesti bulgur, ar trebui sa incerci in magazine cu specific turcesc, dar nu stiu daca exista asa ceva acolo unde stai tu. Trebuie sa ceri bulgur pentru „pilav” sau sa iei exact denumirea din text.

  3. sa ştii ca găsii grâu din ala!şi ci bun o fost! 🙂 sar’mana pentru reţetă 😀

  4. Miss Zebra, am facut dungi de pofta :D!

  5. @Noapte buna copii, Mihaela di Toscana si Zazuza – ma bucur mult ca v-a placut. Din pacate pe net nu se poate transmite si aroma… . Teoretic este o garnitura de pus langa kofte, friptura sau altceva, dar asta a fost asa de bun ca poate fi minat ca fel principal. Se recomanda alaturi o salata (cu cceapa si rosii!)

  6. @Noapte buna copii, Mihaela di Toscana si Zazuza – ma bucur mult ca v-a placut. Din pacate pe net nu se poate transmite si aroma… . Teoretic este o garnitura de pus langa kofte, friptura sau altceva, dar asta a fost asa de bun ca poate fi minat ca fel principal. Se recomanda alaturi o salata (cu cceapa si rosii!). Mai incerc si alte bunatati!

  7. Pingback: De ultimă oră şi URGENT!!!! | Noaptebunacopii's Blog

Lasă un răspuns

